Det er nødvendigt at gøre en indsats for et godt arbejdsmiljø for at forebygge arbejdsbetinget stress. Derfor har Erhvervsakademi MidtVest i samarbejde med HK skabt en ny uddannelse, der skal sætte trivsel på skoleskemaet.
Brug for forebyggelse
Kigger man på de nyeste statistikker, viser de, at 10-12 procent af alle danskere dagligt oplever symptomer på alvorlig stress. Disse alarmerende tal satte gang i tankerne hos Hanne Lund-Nielsen, karriere– og udviklingskonsulent i HK. Hun tog fat i Peter Jørgensen, konsulent hos Erhvervsakademiet MidtVest, og sammen kom de frem til ideen om en uddannelse som trivselskoordinator.
– Uddannelsen blev dannet ud fra en undren over, hvorfor nogle medarbejdere trives godt, mens andre får stress. Vi håber, at uddannelsen kan være med til at knække koden og vende statistikkerne. Tænk hvis denne uddannelse kan være med til at forbedre forholdene bare lidt, lyder Hannes ønske.
Det var vigtigt for både Hanne Lund-Nielsen og Peter Jørgensen, at uddannelsen fik fokus – og navn efter – noget med trivsel i stedet for stress.
– Begreberne hænger unægtelig sammen, men de skaber forskellige associationer. Vi mener, det er bedre at sige, at man arbejder med trivsel frem for stress, siger Hanne.
En solid uddannelse
Ideen bag trivselskoordinator-uddannelsen er at udbyde en efteruddannelse, der stiller krav til deltagerne, giver nogle solide kompetencer og ender ud i en certificering.
– I HK vil vi gerne lave noget som er kompetencegivende – en rigtig uddannelse med noget bund i og en eksamen. Det er ikke et ”holde-ihånd” kursus – der er faglig viden, redskaber og teori bag, fortæller Hanne.
Uddannelsen består af tre individuelle fag på Erhvervsakademi MidtVest: trivsel i organisationer, coaching og konflikthåndtering samt kommunikation i praksis, der til sammen giver den enkelte medarbejder konkrete redskaber til at skabe bedre trivsel på arbejdspladsen.
– Det er ikke nødvendigvis trivselskoordinatoren selv, som skal spørge ind til kollegaen eller udføre evt. ændringer, men han eller hun skal være i stand til at opfange problemer og spørge de rette fagpersoner til råds, forklarer Hanne og understreger, at uddannelsen er rettet mod både medarbejdere og ledere.