Trivselskoordinator-uddannelsen er særlig relevant for de medarbejdere i virksomheden, som i forvejen tager teten og skaber de gode relationer på arbejdspladsen. Netop denne kategori tilhører Jonna Høj, der som en af de første har færdiggjort uddannelsen

Jonna arbejder til daglig som laborant på Arlas mejeri i Videbæk, men udover at beskæftige sig med fedt, protein og tørstoffer, er hun som arbejdsmiljørepræsentant med til at sikre et fysisk og psykisk godt arbejdsmiljø på mejeriet. For Jonna var det en naturlig interesse for hendes kollegaers trivsel, som fik hende ombord på uddannelsen.

– Jeg havde kollegaer, som var gået ned med stress, og jeg prøvede at finde ud af hvorfor. Hvis det var pga. deres job eller arbejdspladsen generelt, ville flere jo blive ramt af stress. Det havde jeg et behov for at forstå, forklarer Jonna.

Bruger dagligt den nye viden

Udover titlen som trivselskoordinator har Jonna fået flere redskaber i rygsækken, som hun dagligt gør brug af.

– Jeg kan meget bedre hjælpe mine kollegaer nu, end før jeg gik i gang med uddannelsen, og jeg bruger dagligt den viden, jeg har fået med mig. F.eks. det med at coache mine kollegaer, så de selv finder frem til deres styrker, eller ser hvordan de kan løse deres problemer. Det er noget, jeg bruger meget, fortæller Jonna og fortsætter:

– Uddannelsen har også gjort mig bedre til at give og modtage feedback og lære andre det samme. Mange tror, at når man giver feedback, så er det kritik, men faktisk er det jo for at hjælpe. Det skal både afsender og modtager forstå.

Også da corona-epidemien ramte, og nye forholdsregler blev en realitet, viste uddannelsen sig nyttig – ikke bare som hjælp til kollegaerne, men også for Jonna selv.

– I forbindelse med corona har jeg følt stress og usikkerhed på egen krop. De mange ændringer skabte rigtig mange frustrationer, og her kom uddannelsen mig igen til gode. Jeg havde en bedre forståelse for de følelser, som både jeg selv og mine kollegaer oplevede. Med redskaber fra uddannelsen kunne jeg bedre se og fremhæve muligheder frem for begrænsninger, fortæller Jonna.

---

  – Uddannelsen har også gjort mig bedre til at give og modtage feedback og lære andre det samme.

– Jonna Høj, laborant hos Arla

---

Grib muligheden

Jonna er en af de første, der er blevet færdig som certificeret trivselskoordinator. Hun opfordrer alle, som får muligheden for at tage uddannelsen til at benytte sig af den – også selvom man ikke pt. oplever problemer med trivslen på arbejdspladsen.

– Jeg har været utrolig glad for at tage uddannelsen, og jeg håber virkelig, at mange vil gribe muligheden. Jeg tror helt bestemt, at alle arbejdspladser vil have gavn af at sende en eller flere medarbejdere afsted – også selvom man ikke har problemer nu. Så er man bare bedre rustet, når de kommer, slutter Jonna.

Trivselskoordinator

Trivsel i organisationer giver kursisten en større viden om stress – hvorfor det opstår og hvordan dette skal håndteres i virksomheden. Man bliver i stand til at se arbejdsmiljøet og udfordringerne fra flere vinkler og tage hånd om sine kollegaer ved aktivt at byde ind ift. problemerne.

Coaching og konflikthåndtering giver deltagerne værktøjer til at håndtere konflikter og usikkerhed, som bl.a. opstår ved forandringer. Faget hjælper kursisten til at genkende usikkerhed hos kollegaerne, coache dem og samtidig nedtrappe de konflikter, som ændringen afføder.

Kommunikation i praksis giver indblik i alle aspekter omkring både mundtlig og skriftlig formidling. Kommunikation spiller en stor rolle for trivslen, fordi det er så afgørende, om man føler ro og overblik eller usikkerhed ift. ændringer og jobsituation.